martes, 21 de enero de 2014

Valoració del PLE

El concepte PLE fou un dels primers termes que vam utilitzar per aquesta assignatura . En un primer moment no en sabia la definició, però després d'haver fet totes les tasques, per fí ja puc
dir que PLE significa entorn personal d'aprenentatge. A tot això, el vam gestionar mitjançant l'eina Symbaloo.

Symbaloo funciona per mitjà de webmixs. Nosaltres vam crear tres tipus de webmixs, per una banda el personal, l'acadèmic i finalment el webmix de notícies. Referent a la seva funció en un principi no ho tenia molt clar, i me pareixia complicat, però una vegada ja els saps emprar, és una eina bastant útil, ja que et permet entrar a qualsevol enllaç fent un “click”. És interessant aquesta eina per tal de poder gestionar els teus recursos, i tenir-ho tot a primera mà sense cap tipus de complicació.

Finalment comentar que des de la creació d'aquest, he anat ficant diversos recursos, d'aquesta manera s'ha anat omplint d'allò que em convenia. No obstant, no he creat cap webmix de més, ja que els 3 que tenc em pareixen els més adequats per distribuir tots els meus enllaços.
Aquí us deixo una imatge de l'evolució del meu compte:


Dins els webmixs hi podem trobar diferents eines, per exemple:
  • Eines de consulta: Principalment aquestes eines són per cercar o consultar informació, en són un exemple la Viquipèdia, Google, Wordreference, la premsa on-line, etc. No obstant, dins aquestes eines de consulta podem diferenciar dos tipus, les eines que ens condueixen a altres enllaços com és Google, o bé aquelles que simplement et duen a la pròpia web com és el diccionari de Wordreference.
  • Eines de creació de continguts. Tal com ens indica ens serveixen per crear material, per exemple Educaplay, Google Drive, ...
  • Eines d'interacció amb els altres. Dins aquest apartat bàsicament o el més característic són les xarxes socials, com són Facebook, Twitter, Instagram, Edmodo, etc. La seva funció és compartir tot allò que volem: vídeos, imatges, texts, etc.
Reflexió sobre la futura projecció.
Symbaloo ens ajudarà a gestionar i organitzar tot el nostre material de caire al nostre futur com a docents. Existeixen molt de recursos a la xarxa interessants i és impossible aprendre els noms de cadascun d'ells. Així doncs, podem fer ús d'aquesta eina per accedir ràpidament a ells sense complicacions.
Vers a l'alumnat permetrà limitar els continguts i “controlar” en certa manera els infants amb l'ús de la xarxa. Per altre banda, també els permetrà organitzar el seu material i afavorir el seu aprenentatge. Finalment destacaria que mitjançant l'ús de Symbaloo dins les aules, s'introduiria als infants dins el món de les noves tecnologies d'una forma òptima i amb responsabilitat.


Les activitats del taller.

Concretament i juntament amb el meu company Sebastià Lladó, al llarg de l'assignatura hem fet 4 activitats: Activitats interactives amb Educaplay, àudio, presentació multimèdia i vídeo.
Cal dir que totes aquestes han girat al voltant d'una mateixa temàtica proposada a l'assignatura de música, en el nostre cas fou la Gastronomia, per a treballar el projecte del sonet viatger.

Educaplay: Per crear les activitats interactives vam fer feina amb Educaplay, que ofereix un gran ventall de possibilitats per a la creació d'activitats com són activitats de relacionar, crucigrames, mapes interactius, sopa de lletres, etc. Concretament d'aquesta plataforma he aprés que ofereix als infants unes presentacions visuals molt atractives, a més de ser ells els qui les realitzen i interactuen amb el món digital.

Podscat d'audio: De totes les eines que se'ns van presentar per enregistrar el so, ens varem decantar per Audacity. Anteriorment ja havia fet servir aquesta eina, per la qual cosa el seu ús em va resultar fàcil. No obstant, sempre és pot ampliar coneixements referent a l'ús d'aquest com per exemple una vegada realitzat penjar-lo a una plataforma online per a l'escolta dels altres companys. Aquesta fou sound-cloud.


Presentació multimèdia: El Power Point ens va servir per a la creació de les presentacions multimèdia. S'ha de dir que tot i que sovint utilizam aquesta eina per a les presentacions a classe, he descobert que no sols serveix per presentar contingut en forma de “text” sinó que va més enllà i es poden integrar sons, transicions, etc, per tal de donar dinamicitat i interacció als demés. En general, vaig ampliar els meus coneixements en relació a la concepció que tenia anteriorment d'aquest programa.


Audiovisual: L'audiovisual ens va servir per integrar tota la feina que haviem fet amb els altres tallers. Per el·laborar el video vam ser servir la eina que per defecte té windows, movie maker. Em va resultar fàcil perquè ja teniem gran part de la feina feta i a més, movie maker és molt intuitiu i senzill.


Finalment cal esmentar la tasca de xarxes socials, que no està relacionada amb els tallers anteriors. Em va parèixer interessant, ja que desconeixia aquests tipus de xarxes socials destinades a la docència. Crec que és una forma alternativa de comunicar-se amb els alumnes, a més de posseïr eines molt útils com és el calendari, la creació de grups tancats, etc.

En definitiva, després de tot, he vist i he pogut experimentar un gran avenç referent a aquestes eines, i moltes altres que sen's han presentat de forma paral·lela. 

    Habilitats i estratègies
Mitjançant el hadstag #mrtpeae1 he pogut seguir tota la informació que penjaven els companys. Per altre banda, a través del twitter he pogut seguir pàgines, revistes educatives i inclús alguns dels professors de la Universitat.
També amb el meu company de tasques, hem fet servir google docs, ja que posseix xat inmediat i aixi ens ha permès treballar de forma conjunta i parlar sobre l'organització a la mateixa hora.

Finalment no he fet ús del Pearltrees, tot i que crec que es força interessant i que et permet organitzar les teves webs i informacions d'una forma òptima de cara al futur.

Per altre banda, quant a les habilitats i estratègies comunicatives són molt importants ja que permeten establir connexions amb els propis alumnes, amb els docents, inclús amb altres centres educatius, i just per aquesta raó crec que se n'hauria de fer ús i no estancar-se amb mètodes tradicionals.



Utilitat dels aprenentatges adquirits sobre la utilització de les TIC i possibilitat de transferència a l’educació primària.

El ventall de possibilitats que ens ofereix la xarxa i el món digital es tan gran que gairabé seria impossible fer-ne ús de tot. No obstant, si filtrem allò que s'adequa a les nostres necessitats i en feim un bon ús sempre en podem treure profit.
D'aquesta manera, coneixent, mitjançant les pràctiques, diverses eines com són Symbaloo, Edmodo, Gogear, etc he incrementat els meus sabers i sé que possiblement per el meu futur em seran útils.
Quant a la utilització de les TIC dins una aula de primària penso que aporten dinamicitat, alternatives d'aprenentatge el que recau en la motivació dels infants. A més, amb els avenços que s'estan fent amb el món de la tecnologia seria una tonteria eliminar el contacte d'aquestes amb els infants, ja que tanmateix si no és dins l'aula ho empraran fora, i millor que sigui a dins amb la responsabilitat i el control d'un adult.
Finalment m'agradaria donar la meva opinió sobre la formació del professorat quant a aquest món. Així penso que ens hem de formar constantment i no estancar-nos en mètodes tradicionals. Si els infants evolucionen i nosaltres ens mantenim amb la mateixa postura serà dificil establir un contacte òptim i sòlid entre ambdós.

Reflexió final sobre l'assignatura.

Evidentment com he comentat abans desconeixia moltes de les eines que sen's van presentar, i ha resultat gratificant veure com m'he adaptat a aquestes, inclús veure la seva funcionalitat que tenen per a la meva futura professió.
Recordo en un principi quan la professora ens va demana si ens agrada aquest món i jo vaig contestar que “no m'entenia massa amb ell”, doncs aquesta visió tal vegada pessimista puc dir que ha canviat. Tot i que algunes vegades m'he arribat a agobiar per a l'entrega de tantes activitats i per a manejar programes desconeguts, al cap i a la fí ho he pogut solucionar i això m'ha fet tenir més confiança a l'hora de enfrontar-me a nous reptes.
En general l'assignatura crec que està ben organitzada tant a nivell de continguts com a nivell de dates d'entrega, és a dir el plaç que teniem entre i entre. Tot i això crec que el percentatge de les tasques no es correspon al 100% amb la quantitat i temps que hem invertit amb fer les activitats.
Per altre banda, i en comparació amb l'assignatura de Tic de primer de carrera, aquesta m'ha semblat més profitosa ja que ha estat molt més pràctica, al contrari que l'altre que fou més de continguts teòrics.


6. Valoració sobre l’estratègia metodològica de l’assignatura.

Per una part feiem les classes teòriques on ja sen's feien indicacions de el que serien els continguts pràctics, a més de relacionar-ho amb altres informacions, característiques i altres rellevants.
Tot seguit, a les pràctiques posavem els continguts teòrics sobre la taula, per a dir-ho d'alguna manera. Era amb aquestes que veiem realment tot el funcionament i com podiem consolidar el nostre aprenentatge. En conclusió sempre s'apren més manipulant i explorant per un mateix ja sigui en les Tic o no, el que garanteix uns coneixements més consolidats.


7. Reflexió o conclusió final.

Després d'acabar amb aquesta assignatura si puc dir que aprés més coses de les que sabia, tot i que no això no acaba aquí. Encara necessit més formació, aprofundir i avançar amb aquest tema, tant a nivell personal com a nivell professional. Principalment l'objectiu que m'havia establert era poder realitzar totes les tasques, unes millor i altres pitjor, però totes fetes i acabades amb bon gust de boca.
El que m'agradaria destacar han estat els estats/sentiments que he tingut al llarg del semestre, ja que penso que tot i que el bon plantejament de l'assignatura i la seva bona organització hem tingut una càrrega de feina seguida a les quals hem invertit, personalment, moltes hores. Per una banda hi havia la feina del taller, per altre banda l'escritura de la guia didàctica i finalment penjar-ho al blog. Així doncs, el sentiment d'agobi hi ha estat present, tot i que finalment ara mateixo em sento satisfeta i penso que tant els meus company com jo hem fet una bona feina. 

Esper que us hagi agradat, sort amb els exàmens!

@barbarapayeras

No hay comentarios:

Publicar un comentario